MOTOROS VÉDŐFELSZERELÉS - vélemény

Átlag: 5 (1 szavazat)

Kategória: Autó, motor

Közzétéve 2023 január, 23 - 10:10

MOTOROS VÉDŐFELSZERELÉS

Felhasználási tapasztalat:: fél év, vagy több
Ár : 80000 Forint

MOTOROS VÉDŐFELSZERELÉS

Nagyon fontos a motoros védőfelszerelés, mely minden motorkerékpárhoz (különösen  a gyorsaságiakhoz és a túra motorkerékpárokhoz) ajánlott, szigorúan ajánlott. Sajnos sok olyan baleset van, ahol nincs meg a megfelelő védőfelszerelés. Pedig ugya mennyi bajt megelőzhetnénk vele… Most gondoljunk bele a legegyszerűbb esetbe, hogy valaki elcsúszik motorkerékpárral, a farmer lehorzsolódik, ha esetleg egy egyszerű póló van rajta, mekkora sérülés keletkezhet. Pedig mennyivel egyszerűbb lenne egy bőrruhát felvenni (igen kedves motorosok, még meleg időben is) milyen sérülések lennének vele elkerülhetőek.

De lássuk  a motoros védőfelszerelések listáját.

A motoros védőfelszerelés régebben többnyire csak a bukósisakot jelentette, de azóta – különösen a motorkerékpársportban szerzett tapasztalatokra építkezve – jelentős fejlődésen ment keresztül. A legmodernebb kopásálló anyagokat használják fel a gyártók, de néhány hagyományos anyag (mindenekelőtt a bőr) szerepe sem csökkent. Nincs alapvető különbség a hétköznapi motorosok és a versenyzők számára gyártott felszerelések között, eltérés inkább a felhasználás területe szerint jelentkezik (pálya, utcai, offroad). A motoros balesetek számának növekedésével és a technika fejlődésével a jogi szabályozás is igyekszik lépést tartani: egyfelől különféle szabványokat ír elő a biztonsági felszerelések gyártóinak, másfelől kötelezi a motorosokat ezek viselésére.

A  bukósisak az egyetlen motoros védőfelszerelés, amelynek viselése Magyarországon 1964 második félévétől kötelező, elmulasztása tíz és harmincezer forint közötti bírsággal sújtandó.

A szabályozás a többi fejlett országban is hasonló, fontos kivétel az USA, amelynek néhány államában nem kötelező a bukósisak-viselet.

Tehát akkor a motoros védőfelszerelések listája a következő:

1., Bukósisak

2 Ruházat

3 Kesztyű

4 Csizma

5 Protektorok

1., Bukósisak

A bukósisak a motoros fejét védi, így elsődleges szerepe az ütközéskor fellépő gyorsulás csökkentése, egy baleset/ütközés során a fejet érő erőhatás energiájának elnyelése. Magyarországon kötelező a bukósisak viselése. A modern bukósisak héjszerkezete alapvetően egy ütéselvezető és egy ütéselnyelő (többnyire habosított polisztirol) részből áll: az előbbi elvezeti a sokk energiáját a becsapódási pontból, az utóbbi deformálódva nyeli el az ütközés energiájának egy részét. Ezek miatt a bukósisak szigorúan egyszer használatos: az egyszer már deformálódott polisztirol újabb ütközést nem tud kivédeni. Emellett a bukósisaknak megfelelő kilátást, szellőzést, szél-, zaj-, bogárvédelmet és illeszkedést kell biztosítania. A héj kiképzése alapján vannak zárt, felnyitható és nyílt bukósisakok.

Ruházat

A motoros védőruházat legfontosabb szerepe, hogy ellenálljon az eséskor fellépő súrlódásnak és megvédje viselője bőrét a horzsolástól. Emellett még további követelményeknek is meg kell felelni: megfelelő rugalmassággal kell rendelkeznie, védeni kell az időjárás viszontagságaitól, láthatóvá kell tenni a motorost, lehetőség szerint szellőzzön stb. A kopásállósága miatt mindenekelőtt a bőrt használják, többnyire marhabőrt, drágább ruhákban az ennél is ellenállóbb kengurubőrt. A bőrnek azonban több hátránya is van. Az egyik, hogy nem szellőzik, ezért vannak perforált, „nyári” kivitelű ruhák, illetve szintetikus anyag szövetéből is készülnek ruhák, melyek kopásállósága azonban még nem éri el a bőrét, kényelmességük és viszonylagos olcsóságuk miatt mégis igen elterjedtek. Másik hátránya, hogy kevésbé rugalmas, mint a szövet, így a hajlatoknál szövetből készítik a bőrruhát is. Harmadrészt a bőr kopásállása is véges, így a legkritikusabb pontokon fémbetétekkel (például titán vállbetét) erősítik meg. Offroad motorozásnál, ahol kisebbek a sebességek, viszont sokkal nagyobb mozgékonyságra van szükség, szinte kizárólag textilruházatot használnak. A motoros ruha szabása sok szemponttól függ: egyrészes („overál”, inkább a sportban kedvelt) vagy kétrészes (kabát és nadrág, ami a hétköznapokban praktikusabb); női vagy férfi; üléspozíció (túra vagy verseny); illeszkedés a csizmához (alá vagy fölé kerül a csizma), aerodinamikai púp (gyorsasági motorozásnál van szerepe) stb. Az offroad ruházat szövet nadrágból és mezszerű felsőrészből áll, amely sokkal kisebb kopásvédelmet nyújt. A motoros ruha kiválasztásánál mindezek figyelembe vételével kell törekedni a maximális illeszkedésre, ami elengedhetetlen a protektorok használhatóságához. A pályamotorozáshoz használt ruhák cserélhető térdkoptatóval is rendelkeznek.

Kesztyű

A motoros kesztyű esés során kopásállóságával véd, így rendszerint bőrből készül, drágább modelleknél szénszál- és fémbetéttel. Emellett lényeges a kormánnyal való jó kontaktus, hogy a motor visszajelzéseit megfelelően közvetítse, ezért a tenyérrészt szokás finom szarvasbőrből készíteni. A bőr mellett a textilkesztyűk is elterjedtek (például offroad motorozáshoz). A leszakadás veszélye miatt a kisujjat olykor a gyűrűsujjhoz varrják.

Csizma

A motoros csizma a kipufogó okozta égési sérülések, az útról felverődő törmelék, illetve bukás során a boka kicsavarodása és egyéb traumák ellen véd. Bőrből és műanyagokból készül, és a hangsúly a boka védelmén van. Egyéb szempont még a szellőzés és vízállóság. A versenycsizmák rendelkeznek cserélhető lábujj-koptatókkal. Az offroad-csizmák magasabb szárúak, robusztusabb kivitelűek.

Protektorok

A protektorok a ruhába épített vagy külön is hordható védőfelszerelések, melyek bukáskor a traumát – a bukósisakhoz hasonlóan – deformálódásukkal csökkentik, illetve kiképzésükből adódóan gátolják a sérüléseket. Legelterjedtebbek a gerinc-, váll, könyök- és térdprotektorok, újabban nyak-, mell-, comb- és farprotektorokat is gyártanak. Felépítésük is a bukósisakhoz hasonló: egy ütéselnyelő polisztirolhab-magot keményebb héj takar. Szintén hasonlóság a sisakkal, hogy egyszeri ütközés ellen védenek, ezután cserére van szükség. Vásárlásukkor figyelni kell arra, hogy tökéletesen illeszkedjenek a testhez és a ruhához, mert ellenkező esetben elmozdulhatnak és akár fokozhatják is a sérülésveszélyt. A vesevédő (melyet gyakran a gerincvédővel egybeépítenek) elsősorban nem a trauma, hanem a meghűlés ellen véd. Pálya- és utcai motorozáshoz főleg a ruhába épített, offroad motorozáshoz különálló protektorokat vagy protektoringet hordanak.

Tehát kedves motoros barátaim, társaim, tessék kerülni a felesleges kockázatot!

Tessék megfelelő védőfelszerelést hordani

Mert megakadályozhatja a felesleges sérüléseket!

Inkább pólót ne vegyetek fel, ha nagyon melegetek van, de megfelelő védőfelszerelés, 

Bőr nadrág- bőr kabát legyen rajtatok!

+Erősségek

VÉDELMET NYÚJT

-Hátrányok

NINCS

Kollár Alíz Margit

Ajánlom

+2

Szabálysértés bejelentése

Minden hozzászólás

Értesítés a
0 Legyél az első, aki hozzászól
Inline Feedbacks
View all comments