Közzétéve 2023 május, 31 - 9:09

Fürge kis autó

Bár az első autóm egy kormányváltós Wartburg volt a jogosítványom megszerzése után. Ami lényegesen komfortosabb volt, mint a Polski Fiat 126 P, de én mégis beleszerettem és több változata is volt az évek alatt.

1972 októberében mutatták be ezt a Polski Fiat 126 miniautót a Torinói Autószalonon, mint a Fiat Nuova 500 utódja. 1972 és 1980 között gyártották Magyarországon és a keleti blokk többi országában ismertebb volt a Lengyelországban gyártott változat a Polski Fiat 126 P, melyet 1972-tól egészen 2000-ig gyártották. Olaszországban a 126-nak csak 1993-ban jelent meg a közvetlen utódja Cinquecento néven.

A 126 több pontos is elődje az 500 műszaki alapjaira épült, mindkét modell farmotoros és hátsókerék-meghajtású volt, ugyanakkora tengelytávval. A 126-os azonban modernizált és biztonságosabb karosszériát kapott. 1977-ben az 594 cm3-es motort 652 cm3-esre bővítették, a hengerfurata 73,5-ről 77 mm-esre növekedett. A teljesítmény azonban nem változott, 23 lóerő (17 KW) maradt, a nyomaték azonban 39-ről 43 NM-re nőtt. A lengyel változatban egészen 1983-ig még kapható volt az 594 cm3-es motor is. Önálló lengyel fejlesztésként 1987-ben jelent meg a 126p Bis nevű változata, háromajtós ferde hátú karosszériája volt és vízhűtéses változat lett, 704 cm3-es motorral gyártottak, amely 26 lóerős (19 KW) lett. Az olaszországi változatot egészen 1980-ig gyártották. Lengyelország miután megszerezte a licencjogokat az FSM kezdte el gyártani. 1984-től az autó kisebb modellfrissítésen esett át, új műszerfalat és műanyag lökhárítókat kapott, ennek a változatnak 126p FL nevet adták. 1994-ben ismét némileg megújultak, több elemet is átvettek a Cinquecentótól, később még katalizátoros változat is lett 126p ELX néven.

Azt mondják, hogy az 126 nem lett annyira közkedvelt, mint a Fiat 500-as. De azért sikerének tudható be, hogy egy német cég a POP egy rövid ideig árulta a 126p Bis változatának kabrió változatát.

Az 1980-as években gyártott kispolski erősebb fékeket kapott, új kerekeket, elakadásjelzőt, hogy megfeleljen az új jogszabályi feltételeknek. 1985-től a gyári hátsó lökhárítókat ellátták ködlámpákkal és tolatólámpákkal. 1987 környékén pedig a dinamót lecserélték generátorra, továbbá elektronikus gyújtást kapott az autó. Gyárilag a 126p-t egy mindössze 35 amperórás akksival szerelték, mely a régi dinamóval együtt használva szinte sosem volt teljesen feltöltve, kivéve ha valaki nagyon hosszú utakra ment az autóval megállás nélkül.

Sokan úgy gondolták, hogy lecserélik 45 amperórásra, hogy jobb legyen az akkumulátor teljesítménye. Magyarországon igen népszerű volt ez a kisautó, igazi városi cirkáló. Sok becenevet is kapott nálunk, mint például a kispolák, egérkamion, aszfaltpattanás, libakergető stb.

Nekem nagyon megfelelt, kis termetű vagyok, a családtagok sem voltak nagy darabok. Remekül kihasználtam bevásárláshoz, hobby kertbe járáshoz, napszámba járáshoz vagy akár vidéki utakra. Számomra kényelmes volt és remek volt a fűtése menet közben. Volt 4 gyönyörű őzlábú kiskutyám, akik imádtak a kalaptartón utazni és kifelé nézni és megugatni a járókelőket.

A fiam is gyorsan megtanulta vezetni és a garázsból mindig ő állt ki. Én most is szívesen használnám, de a mai darabok horribilis áron kaphatóak, így már jobban megéri, ha az ember modernebb autó után néz, de ettől függetlenül örök szerelem marad számomra.

+Erősségek

kis helyen elfér

farmotorja kiváló

-Hátrányok

hangos

Buksika

Ajánlom

+1

Szabálysértés bejelentése

Minden hozzászólás

Értesítés a
0 Legyél az első, aki hozzászól
Inline Feedbacks
View all comments