Wartburg - vélemény

Átlag: 5 (1 szavazat)

Közzétéve 2022 november, 03 - 11:11

WARTBURG

Felhasználási tapasztalat:: fél év, vagy több
Ár : 500000 Forint

A Wartburg egy háromhengeres,  autó az . A nevét a gyárnak otthont adó  városban található, az   részét képező  kapta. Édesapámnak az idők menete során, az évek teltével mindig volt egy ilyen csoda autója (leszámítva az elmúlt öt évet). Szerelgette, bütykölgette, és vígan fújta a füstöt, mind ő (mai napig dohányzik J ) , mind az autó. Gyermekkoromban sokat utaztam Wartburggal, sok kellemes emlékem kötődik hozzá, de van egy kellemetlen is. Édesapám és mi a család egy baráti párral, édesapám gyerekkori barátjával, Misivel és családjával mentünk Balatonalmádiba nyaralni. Egyszer csak elkezdett füstölni az autó kereke. Nem lett belőle szerencsére nagyobb baj, de mi gyerekek mindannyian nagyon megijedtünk. Apu és Misi megcsinálta, megszerelte ott menet közben és jót nevettünk a végén az egész történeten.

Tehát a Wartburg márka története 1898-ban kezdődött, amikor az Eisenachi Autógyár először nevezte így egyik modelljét, amely ezen a néven 1904-ig készült. 1930-ban az  egyik licencének a sportváltozata neveként ismét megjelent a név.

1956-ban a VEB Automobilwerk Eisenach az  F9 autó alapjaira épülő új autó neveként kelt újra életre. Az első modell a 311-es (nagykerekű, 15 colos) típus 1965-ig készült nagy sikerrel, köztük olyan változatokkal, mint a kétüléses 313-1 Sport, amelyből Magyarországra összesen néhány darab került, elsősorban színészekhez, sztárokhoz, amely jó reklámot jelentett a Wartburg márka számára. 1962-ben a motort 900-ról 1000 köbcentisre cserélték, ami a 37 helyett 45 lóerőt tudott. A legnagyobb újdonságnak az addigi termo szifon-rendszerű (a meleg és hideg víz fajsúlykülönbségén alapuló) hűtés átépítése volt szivattyúsra, melynek köszönhetően a hűtővíz ritkábban forrt fel (a szivattyús hűtőt már a 313-1 Sporton is alkalmazták, de más formában).

 

Erről is van egy történetem. Nővérem legelső barátja lélekszakadva rohan be  a házba, hogy kér egy pohár vizet. Természetesen a legvékonyabb üvegű, festett, legszebb poharunkban adtam neki, érezze a megtiszteltetést, megbecsülést nálunk. Mint kiderült a Wartburgjukhoz, a Wartburgjuknak kellett. Szabadkozott a srác, hogy ne  a legszebb pohárban adjam, de akkor még nagyon kis gyerek voltam, nem tudtam, hogy működnek ezek az NDK csodaautók, hogy néha bizony megszomjaznak azok is.  😀

 

 Tehát visszatérve a Wartburgra: A Wartburg 1962-ben gyártott típusjelzése körül némi kavarodás tapasztalható, a motort már 312-esnek, belső dokumentációban az autót is 312-esnek jelölték, egy darabig azonban Wartburg 1000 néven forgalmazták. 1965-re elkészült egy új, tekercsrugós, lágyabb futómű, de ekkorra még az új karosszéria nem jelent meg. Az 1965 utáni (kiskerekű, 13 colos) autók 312-1 változatként ismertek.

1966-ban jelent meg a “kocka” Wartburg, először 1000-es, majd 353-as típusjelzéssel, bár a kombi és “Camping” változatok egy darabig még a régi, “púpos” kivitelben készültek. Az autón ezután már csak kisebb fejlesztések következtek, 1975-től a “353W” (Weiterentwicklung, továbbfejlesztés) már 50 lóerőt tudott, kormányváltós mellett padlóváltós is lett, elöl tárcsafékek lassították, a hátsó fékkörbe pedig terhelésfüggő fékerő szabályzó került. Az addig alkalmazott   váltották fel. 1985-ben a  – örökségként a motor mögé épített hűtőt a motor elé helyezték át, és a vízpuma tengelyre mereven szerelt ventilátort villanymotoros, hő kapcsolós váltotta. A kétütemű Wartburg 353-ast egészen 1988-ig gyártották. Az angol exportra szánt változatnak Wartburg Knight volt a neve.

1988-ban jelent meg a Wartburg 1.3 típusjelzésű modell,  licenc alapján készült motorral, egészen 1991-ig, a gyártás megszűnéséig, a négyütemű Wartburgból 152 657 darab készült.

 

A Wartburgot, Wartburgokat ma is látni az utakon, szegényebb embereknél is, de természetesen ma már gyűjtök is foglalkoznak a márkával.

 

+Erősségek

RÉGI EMLÉKEK

-Hátrányok

MA MÁR KICSIT DRÁGA

Kollár Alíz Margit

Ajánlom

+1

Szabálysértés bejelentése

Minden hozzászólás

Értesítés a
0 Legyél az első, aki hozzászól
Inline Feedbacks
View all comments