Közzétéve 2023 május, 14 - 8:08
Merüljünk a mélységekbe!Vélemény!
Ár : 1000 Forint
Vonalkód: 17385
Életemben először 2019-ben utaztam nagy hajón az Atlanti-Óceánon, New-yorkból Bermudára.Fantasztikus élményekben volt részem, egy 12 emeletes 2000 embert szállitó hajón utaztam,ahol a moziteremtől, a sportpályákig,zenés szórakozó helyek, üzletek,úszoda stb. volt.Ezután keltette fel érdeklődésemet a hajók -története,tipusai,felépitése stb-,amikról nagy érdeklődéssel olvasgattam és bizonyos ismeretekre tettem szert az évek során.Most ebben a véleményemben a tengeralattjárók témakörben vázolnék fel pár ismeretet, a teljesség igénye nélkül.
Amióta az ember elöször tanulta meg legyőzni a vizet, először indult el törékeny csónakján a folyók, tengerek,óceánok felszinén,mindig vágyott arra,hogy meghóditsa a vizek mélyét.A valójában működő tengeralattjárót 1620-ban egy holland származású orvos Cornelius Van Drebbel épitett.Több próbálkozás után a tengeralattjáró első harci alkalmazására az amerikai függetlenségi háború alatt került sor.David Bushnell tervezte és épitette a TEKNŐS nevű egyszemélyes tengeralattjárót.
E járművet ún. ballaszttartályok segitségével lehetett viz alá süllyeszteni.
A 19.század közepétől megsokasodtak az arra irányuló kisérletek,hogy megnöveljék a viz alatt tölthető időt, a sebességet. Igyekeztek olyan hajtóműveket kifejleszteni, amelyek a viz felszinén is, és a lemerülés után is mozgatni tudták a hajót, biztositani kellett a gyors függőleges-le és felmerülés-manőverezést.A század forduló idején megalkotott dizelmotor adta meg a tengeralattjárónak azt a viszonylag könnyű, ugyanakkor nagy teljesitményű hajtóművet, amely lehetővé tette a nagy távolságú hajózást.
A tengeralattjárók történetében 1954-ben következett be ugrásszerű fejlődés.Vizre bocsátották az amerikai atommeghajtású NAUTILUST.Ettől kezdve tucatjával készültek a különböző méretű,rendeltetésű atomtengeralattjárók.
Hawaii szomszédságában fejlődött ki az amerikai haditengerészt legnagyobb kikötője, PEARL HARBOR.
Az emlélkezetes napon, 1941.december 7.-én majdnem teljesen megsemmisült,amikor hadüzenet nélkül 200 japán kamikáze vadászgép csapott le a kikötőre,lábon megsemmisitve az amerikai flotta legnagyobb részét.Ezzel vette kezdetét a három és félével II.világháború a Csendes-óceán medencéjében is.Jelenleg is a Pearl harbor az amerikai tengerészet legnagyobb tengerészeti bázisa.
A modern nukleáris tengeralattjáró mintegy 170m hosszú, 12-13m átmérőjű,elnyújtott törzs első negyedén szinte eltörpül a keskeny,áramvonalas parancsnoki torony.Alatta helyezkedik el a hatalmas hajó agyközpontja,a vezérlőterem.
A falakat műszerek tömege boritja.A kormányosok, kezelők, rádiósok ülésein biztosági öv van épp úgy mint a repülőgépek pilótaülésein.A központtal szomszédos az atomreaktor vezérlőhelyisége,a rakéták irányitóközpontja,és az elektrónikus számitógép.
A hátsó harmadában va a mintegy 60 000 kilowatt azaz 80 000 lóerős teljesitményű atomreaktor,mely egy kisebb város áramellátását is biztositani tudná.Ennek segitségével 75 km/h viz alatti sebességet is elérnek.A hajó egyfolytában több évet is tölthetne el a viz alatt.A szükséges levegőt és az ivóvizet elektrolizissel,azaz vizbontással állitják elő.
A 100-200 főnyi legénység kényelméről mozi, tornaterem és légkondicionáló berendezések gondoskodnak.
A tengeralattjárók már olyan robotokat is mélybe juttatnak, amelyeknek a feladata a tengerek felszinének a tanulmányozása.
A távvezérlés-technika és a mikroelektronika nagyarányú fejlódésének köszönhetően egyre több és modernebb robotberendezés dolgozik a viz alatt.Többféle változatuk is kialakult.A fejlődés azonban nem állt meg!
Röviden ennyit szerettem volna közre adni olvasóimnak.Remélem,hogy az érdeklődők némi információkhoz jutottak.
Hasznos információk!
Vázlatos!
janosom
Ajánlom
Szabálysértés bejelentése
Minden hozzászólás